Pomalu oloupejte a uvidíte.
Nebyl by to ten správný bazar s hudbou, kdyby v jeho výloze nevisel banán. Mluvím o debutovém elpíčku kapely The Velvet Underground s německou zpěvačkou Nico, jehož obal navrhl hlavní představitel amerického směru pop – art a zároveň producent této kapely, umělec Andy Warhol. Tento výrazný žlutý banán na bílém pozadí se stal ikonickým logem kapely The Velvet Underground a je symbolem pop – artu. Jejich debutová deska tak nese titul královského elpíčka všech bazarů s hudbou.
Andymu se povedlo zbořit stereotyp. Dodal banánu efekt stíracího losu, udělal z něj kindrvajíčko. Výzva „Pomalu oloupejte a uvidíte“ vytvořila vzácnou chvíli napjatého očekávání. Bude to lovecký komplet s kamizolou a pérem, nebo krásné svatební šaty naší Popelky? Škoda, že unikátními stíracími banány byla opatřena jen první edice debutového alba.
Myslím, že by Andyho instrukce „Pomalu oloupejte a uvidíte“ měla platit i dnes. My totiž neloupeme pomalu, ale rychle a na to co jsme oloupali, se už ani nepodíváme. Místo toho vyhazujeme peníze za stírací losy a debilní kindr překvapení. A banán bereme stále jako jistotu a samozřejmost.
Peel slowly and see.
Jonáš Holub